Laatste update 13-05-2018 (maandfoto mei).

Foto van de maand mei-2018.

'Station Leeuwarden'.

'Station-Leeuwarden, Standaardstation van de Staatsspoorwegen'

Het station van Leeuwarden is een van de Standaardstations van de Staatsspoorwegen, gebouwd in de jaren zestig van de 19e eeuw. Van de vier nog aanwezige stations van het Type SS derde klasse bevinden zich er drie langs de lijn Harlingen – Nieuweschans, Dit betreft Harlingen (1863), Leeuwarden (1863) en Winschoten (1865). Station Leeuwarden werd in gebruik genomen op 27 oktober 1863 met de opening van de spoorlijn Harlingen – Leeuwarden.

In tegenstelling tot de beide andere stations, die nog grotendeels in oude staat verkeren, is het station van Leeuwarden later grondig verbouwd. In 1890 kwam er aan de oostzijde een nieuwe vierkante aanbouw, de zijvleugels werden in 1924 verbouwd. Ingrijpender was de vernieuwing van het middengedeelte in 1904. Op de plaats van het oorspronkelijke gebouw kwam een hoge nieuwe hal met een groot halfrond venster. Ook in 2000 is het station verbouwd en gemoderniseerd (bron wikipedia)

LET OP: Zojuist ontdekt dat enkele links op de site niet meer werken, hier wordt aan gewerkt.

***************************************************************************************

Deze site gaat over modeltreinen, met name Märklin modeltreinen. Getracht wordt in diverse hoofdstukken iets van treinen te vertellen. Dat de site nog lang niet af is zal in de hoofdstukken wel naar voren komen. In feite is een site over modeltreinen nooit af. Altijd is er wel iets nieuws te vertellen of ga je verder met de bestaande onderwerpen dieper uit te werken. Plaatjes en externe links worden in een nieuw venster geopend.

 Door op www.ab-treinen.nl of ab-treinen te drukken keert U terug naar de hoofdpagina. Deze verwijzing staat bij elk keuzemenu omdat het kan voorkomen dat alleen een deel van de site geopend wordt (bv bij zoeken in google).

 

De vraag die vaak gesteld is: hoe ben je met modelspoor begonnen. Het antwoord is simpel en zo zullen velen begonnen zijn: Zo'n één keer per jaar ben je jarig en dan krijg je een cadeau. Op mijn negende verjaardag trok ik het papier van de grote doos die ik van mijn ouders kreeg en ik keek tegen de afbeelding van een zwarte lokomotief. De doos ben ik kwijt maar op internet (marktplaats) vond ik een foto van een dezelfde beginset.  Bij het openen van de doos zag ik de bekende beginset van die jaren, een zwarte tenderlokomotief, een tweetal karretjes, de rails en een blauwe transformator. Vele Märklinisten die begin 1970 begonnen zijn herkennen vast de bekende doos van toen, nr: 0973.

Dit is dan de start wat in de daarop komende jaren een soort virus is gaan worden. De inhoud, een tenderlok 3029, de twee lage bakwagens 4503, één rechte rail 5106, één aansluitrail 5111 en 8 bochten 5120. Van mijn twee broers en twee zussen kreeg ik de uitbreidingsset 5091. Deze bestond uit twee handwissels 5121, tien rechten 5106 en twee bochten 5100. Zelf spaarde ik op allerlei manieren nieuwe rails en karretjes bij elkaar. De baan lag op de vloer onder de bank of werd op tafel opgebouwd. Later kreeg ik een vaste plaats met een blad van 240*100 cm. Diverse baantjes hebben daar gelegen. Ook banen die automatisch geregeld werden met schakelrails. Het aantal loks was uitgebreid van 1 naar 4. De groene bovenleidinglok 3037, de rode rangeerlok 3044 en de blauwe NS lok 1202 had ik in de loop van de jaren bij elkaar gespaard.

 

Ook wordt wel de vraag gesteld: Waarom heb je Märklin treinen en geen Fleischmann? Dit is dus snel beantwoord, die keus hebben mijn ouders voor mij gemaakt, achteraf geen slechte keus. Hiermee wil ik de andere merken niet tekort doen door te beweren dat Märklin de top of the bill is, dat is heus niet zo. Met de merken Fleischmann, Roco, Pico, Lima, Rivarossi, Trix (ook Märklin) is Märklin wel één van de bekendere merken, er zijn echter nog een veeltal merken die de markt bestieren.

Inmiddels vele jaren later dan mijn negende verjaardag is er aardig wat bij elkaar verzameld. Meer dan 90 loks staan in de vitrinekast in 'mijn kamertje'. Rijden doen ze nog niet omdat de baan nog gebouwd moet worden. De rails en alle bijkomende zaken zijn voorhanden, maar de bouw moet nog starten. Ook ben ik langzamerhand overgestapt op digitaal en dat doet toch anders denken dan analoog rijden.

Met een aantal mede Märklinisten staan wij één maal per jaar op een hobbybeurs bij ons in de buurt. Wij bouwden een baan, staan twee dagen op de beurs en braken dan de baan weer af. De beurs was het doel waar we naar toe werkten, het gezamenlijk bouwen geeft ook wel weer wat. De avonden worden afgesloten met een pot bier, hé drankje en we bespraken wat we de volgende keer gaan doen. Van deze club mensen ben ik niet de oudste en niet de jongste, maar wel oudste met treinen. Nu geven ze mij de schuld dat ik het Märklinisten virus aan hun heb overgedragen. Dit moet je positief zien want dan heb ik toch nog iets goeds gedaan.

 

Op de site zien we treinen in de schalen Z, H0 en spoor-G (LGB). Voor  spoor-G is één lok van Märklin aangeschaft. Deze Märklin-lok heeft een iets andere schaal dan een LGB-lok maar rijdt wel op de rails van LGB. Om een indruk te krijgen wat het verschil is in schaal-Z (1:220) en de schaal van spoor-1 (1:32) zijn beide loks op één foto weergegeven (zoekplaatje!).

 

De meeste foto's op de site zijn foto's gemaakt met eigen camera of het zijn foto's die beschikbaar gesteld zijn uit privécollecties van bekenden. De afbeeldingen in het deel Märklin zijn afbeeldingen afkomstig uit boeken die gaan over Märklin (zie literatuur) of uit de Märklin jaarboeken. Voor de twee foto's van de beginset wil ik diegene bedanken die deze foto's op marktplaats heeft gezet.